Våre advokater som arbeider med arbeidsrett ser at mange bedrifter har behov for oppdatering og gjennomgang av eksisterende arbeidsavtaler, konkurranseklausuler, arbeidstidsordninger, maler, varslingsrutiner, arbeidsinstrukser, personalhåndbok mv. Vi tilbyr kvalitetssikring av eksisterende avtaler og rutiner – eller utarbeidelse av nye avtaler og rutiner.
Ved ansettelse er det avgjørende at virksomheten er kjent med de begrensningene som ligger i arbeidsmiljøloven når det gjelder bruken av midlertidige ansatte, prøvetid og deltidsstillinger. Slike ordninger sikrer virksomheten fleksibilitet og forutsigbarhet – men ordningene må benyttes riktig.Har du spørsmål om arbeidstid, reisetid, overtid, permisjoner, utdanning, sykefravær, forholdet til NAV, pensjon, forsikringer, ferie og feriepenger så bistår vi gjerne.Vi gir gode råd og trygg oppfølging på alle felt en virksomhet kan møte innen arbeidsrett.
Alle bedrifter plikter å ha rutiner og et bevisst forhold til håndtering av personopplysninger. Vi tilbyr en kvalitetssikring av bedriftens oppbevaring av slike opplysninger slik at dere opptrer i tråd med kravene som følger av GDPR.Omstilling- og nedbemanningsprosesser er svært krevende, ikke bare for den ansatte som blir rammet, men for hele virksomheten. Arbeidsrett krever dermed grundige forberedelser og kvalitet i gjennomføringen. En grundig prosess er avgjørende for å sikre et best mulig resultat og minimere støy og uro som vil ta fokus vekk fra inntjening og produksjon.
Våre advokater bistår bedrifter ved oppsigelser og avskjed. I mange tilfeller bistår vi som sparringspartner tidlig i prosessen og gjennom hele forløpet frem til oppsigelse/avskjed. I andre tilfeller søkes bistand først ved mottak av stevning fra ansatt som hevder oppsigelsen er usaklig og at arbeidsmiljølovens formregler ikke er fulgt.
Vurderingen av hvilke grep en arbeidsgiver skal benytte dersom arbeidstakers ansettelsesforhold er til vurdering er en krevende og omfattende prosess. Skal arbeidsgiver gå direkte til avskjed av den ansatte eller bør det gis advarsel, suspensjon, endringsoppsigelse eller oppsigelse.Har bedriften utarbeidet tilstrekkelige og relevante rutiner for varsling? Har dere kurset de ansatte og bedriftens ledelse i hva det kan varsles om, hvordan varsel skal håndteres og arbeidsmiljølovens forbud mot gjengjeldelse? Vi bistår stadig flere bedrifter med kurs, utarbeidelse av varslingsrutiner og organisering av varslingsorgan. Vi fungerer også som eksternt varslingsorgan dersom bedriften ønsker dette. Vårt team bistår også i granskning dersom det har oppstått varslingssaker og/eller i tilfelle hvor det kan ha foregått gjengjeldelse.
Vårt team har erfaring fra UDI og fra behandling av søknader om oppholdstillatelse for faglærte EU/EØS-borgere samt tredjelandsborgere. Enkelte arbeidsgivere kvier seg for papirarbeidet slike søknader kan medføre.
Vi kan bistå i søknadsprosessen overfor UDI og følge opp saken med utlendingsmyndighetene helt til den ansatte er i arbeid. Ta kontakt for en vurdering av ditt behov for arbeidskraft og hjelp innen arbeidsrett.Står din bedrift oppe i en prosess hvor oppkjøp eller avvikling kan være aktuelt, kan det være avgjørende å søke juridisk bistand tidlig for å lande med begge beina på bakken.
Vi kan bistå i forhandlinger med mulig oppkjøper, gjennomgang av kontrakter, vurdering av eksisterende arbeidsforhold, oppsigelser/endringsoppsigelser mv. Vi har videre erfaring innen de krevende prosessene det innebærer å melde oppbud, motta konkursbegjæring samt kontakt med bostyrer ved konkurs.Epost: post@advonico.no
Olavsgaard – Lillestrøm
Telefon: 64 83 00 00
Bekkestua – Bærum
Telefon: 67 15 00 00
Jessheim – Ullensaker
Telefon: 63 99 00 00
Solli Plass – Oslo
Telefon: 23 28 28 00
Råholt
Telefon: 63 99 00 00
FAGOMRÅDER BEDRIFT
FAGOMRÅDER BEDRIFT
FAGOMRÅDER PRIVAT
FAGOMRÅDER PRIVAT