Ta kontakt med oss
TA KONTAKT MED OSS
Avdelinger
Ta kontakt med oss
64 83  00 00
Ta kontakt med oss
TA KONTAKT MED OSS
Avdelinger
Ta kontakt med oss
64 83  00 00
Logo-liggende-2
search
menubar

Når atferd blir feiltolket: helsehjelp vs barnevern i saker med unge jenter med ADHD og autisme

NS standardavtaler
portrettbilde_elin_b_myrset-min
Publisert: 04.03.2025
Skrevet av Elin Brattbakk MyrsetDaglig leder / Advokat / Partner 
91 31 00 45 | E-post | Linkedin
Elin Brattbakk Myrset

I Norge opplever en økende andel jenter i ungdomsårene tiltak fra barneverntjenesten som følge av utfordrende atferd. Mange av disse jentene har imidlertid udiagnostiserte eller feildiagnostiserte nevropsykiatriske tilstander, særlig ADHD og autismespekterdiagnoser. I stedet for å få den nødvendige helsehjelpen blir de ofte møtt med tiltak som tar utgangspunkt i atferdsproblemer snarere enn underliggende medisinske behov. Dette skaper en alvorlig utfordring i møtepunktet mellom helsevesenet og barnevernet.

Denne artikkelen ser nærmere på problematikken, hvilke konsekvenser det har for jentene det gjelder, og hvordan vi kan sikre at riktig instans gir riktig hjelp.

Feiltolkning av nevrodiversitet som atferdsvansker

Unge jenter med ADHD og autisme møter ofte utfordringer i barnevernsystemet, der deres atferd feiltolkes som opprør eller manglende samarbeidsevne. Mens gutter med ADHD ofte viser hyperaktivitet og impulsivitet, kan jenter uttrykke symptomer som sosial tilbaketrekning, angst eller passiv-aggressiv atferd – trekk som lett kan bli oppfattet som «vanlige» ungdomskriser eller «opprør». Dette fører til at barneverntjenesten ofte iverksetter tiltak som plassering eller samværsbegrensning, uten å utrede underliggende nevrobiologiske forstyrrelser.


Kjønnsspesifikke utfordringer i diagnostisering

Gutter får i gjennomsnitt ADHD-diagnose mellom 8–10 år, mens jenter ofte blir diagnostisert senere – noen ganger først i ungdomsårene. Årsaken er at ADHD hos jenter ofte viser seg som «inattentive» symptomer (f.eks. dagdrømming, emosjonsreguleringsvansker som kan kommer til utrykk i mye krangling, sinneutbrudd, følelse av utenforskaphet osv. Som ofte kan assosieres med “vanlige” pubertale utfordringer ) eller «maskert» ADHD, der impulsivitet uttrykkes som selvskading, spiseforstyrrelser eller sosial isolasjon. For autisme er situasjonen enda mer utfordrende: Jenter med autisme kan imitere sosiale normer bedre, noe som gjør diagnosen vanskeligere å oppdage.

Når disse jentene utvikler utfordrende atferd, skolevegring eller selvskading, blir de ofte vurdert som vanskeligstilte ungdommer med "atferdsvansker". Barnevernet blir koblet inn, og tiltakene rettes mot oppdragelse og struktur snarere enn medisinsk og psykologisk utredning.


Konsekvenser av manglende diagnostisering:

  • Feiltilpassede tiltak som forverrer situasjonen.
  • Økt risiko for traumer, skolefrafall og rusproblematikk.
  • Barn som føler seg misforstått og feilbehandlet.
  • Ofte vil nevroatypiske utfordringer utspille seg i større grad i nære relasjoner. Ensidig barnevern-fokus vil potensielt svekke foreldrenes ressurser inn mot barnet. Dette da barnevernet ofte tenker at årsaken til utfordringene ligger i foreldrenes omsorgsutøvelse. Foreldre kan føle seg lite trodd, forstått og hjelpen kan oppleves som feilslått for hele familien

 

Konsekvenser av manglende helseutredning

I saker som «Leos» (fra Fontene.no) viser det seg at manglende tidlig utredning kan føre til langvarig traumer. Leo ble akuttplassert uten å ha fått en autismeutredning, noe som resulterte i fem års ustabilitet og selvskading. Advokater understreker at barnevernet ofte handler «for resolutt» uten å vurdere nevrobiologiske årsaker til atferden. Dette skaper en unødvendig spiral der barnet opplever tiltak som forverrer tilstanden, samtidig som helsevesenet avventer «stabil omsorgssituasjon» før utredning.


Hvordan kan vi forbedre praksisen?


Tidlig identifikasjon og samarbeid

  • Skoler og barnehager må oppmuntres til å henvise til PPT eller BUP ved mistanke om nevrodiversitet, selv om atferden ikke er «klassisk».
  • Barneverntjenesten bør kreve helsefaglig vurdering før tiltak iverksettes, spesielt ved atferd som kan tyde på ADHD/autisme.

 

Kjønnssensitiv diagnostikk

  • Utvikle verktøy som tar hensyn til «maskert» ADHD og «kamuflert» autisme hos jenter.
  • Inkludere evnetester og nevrofysiologisk kartlegging for å fange subtile symptomer.

 

Rettslig sikring av helsehjelp

  • Advokater må aktivt kreve helseutredning som en del av barnevernsprosessen, ikke minst ved tvangstiltak.
  • Styrke samarbeidet mellom BUP, skole og barnevern for å unngå «venteliste-felle» der barnet «mangler stabilt hjem» til utredning.
  • Det bør foreligge en grundig utredning før barnet plasseres på grunnlag av atferd. Ved å plassere barn på f.eks. atferdsinstitusjon sier man indirekte at barnet er problemet ikke omsorgen. Barnet bør ha rett på grundig utredning og tilpasning for å sikre riktig hjelp.
     
portrettbilde_elin_b_myrset-min

En rettighet til riktig hjelp
Unge jenter med ADHD og autisme har rett på helsehjelp, ikke bare barnevernstiltak. Feiltolkning av deres atferd som «opprør» eller «manglende samarbeid» undergraver deres rettigheter og forsterker marginalisering. Ved å styrke tidlig identifikasjon, kjønnssensitiv diagnostikk og bedre tverrfaglig samarbeid, kan vi sikre at disse barna får den støtten de fortjener – ikke som «problembarn», men som individer med unike behov.

Elin Brattbakk Myrset | Advokat / Partner
913 10 045  | elin@advonico.no

Ring Advokat Nicolaisen
Kontakt oss for en gratis og uforpliktende samtale
64 83 00 00
Send en forespørsel og få raskt svar
Del på:
facebook
in