Offentlige anskaffelser


For å sikre både oppdragsgivers og interessent/leverandørs interesser på en god måte er det viktig å gjennomføre en effektiv og god anskaffelsesprosess. Dette krever god oversikt over anskaffelsesregelverket.
 
Rådgivere med riktig kompetanse som evner å kommunisere med alle relevante fagområder er viktige bidragsytere for å sikre gjennomføringen av en god anskaffelsesprosess. Oppdragsgiver og leverandører bør velge rådgivere som har slik kompetanse.

Advokatfirmaet Nicolaisen & Co ANS har gjennom deltakelse i mange anskaffelsesprosesser på vegne av oppdragsgivere og som rådgivere/prosessfullmektig for leverandører som mener de er forbigått i konkurransen, opparbeidet seg spesialkompetanse innen rettsområdet. Vi kan således tilby god bistand i alle faser av en anskaffelsesprosess enten du er en oppdragsgiver eller leverandør.


Vi bistår tilbyder med:

  • Gjennomgang/vurdering av konkurransegrunnlag for avklaring på eventuelle feil, mangler og uklarheter i konkurransegrunnlaget
  • Opplæring i anskaffelsesregelverket tilpasset tilbyders/leverandørs behov
  • Opplæring i regelverket og rådgivning med hensyn til hvordan virksomheten kan profesjonalisere sin besvarelse og dermed øke sine sjanser til å vinne frem i konkurransen
  • Bidra til å stille spørsmål til konkurransegrunnlaget
  • Kvalitetssikring av tilbud, herunder rådgivning mht profesjonalisering med det mål å øke sjansen for å vinne frem i konkurransen og redusere risikoen for avvisning av eget tilbud/anbud
  • Bistand i forhandlinger ved konkurranse med forhandling
  • Vurdering av eventuell klagesak etter avvisning eller ikke-tildeling
  • Klage over eventuelt avvisningsvedtak og/eller manglende tildeling
  • For øvrig gi bistand til å vurdere tilbyders krav om begrunnelse
  • Bistand til å utarbeide begjæring om innsyn
  • Eventuell bistand til klage på tildeling (klage enten til KOFA eller til oppdragsgiver
  • Øvrige rettslige prosesser i forbindelse med anskaffelsesprosessen
     

Vi bistår oppdragsgiver med:

  • Deltakelse i anskaffelsesprosesser på vegne av oppdragsgiver
  • Rådgivning i forbindelse med gjennomføring av anskaffelser, herunder rådgivning med hensyn til valg av anskaffelsesprosedyre
  • Utarbeidelse og kvalitetssikring av konkurransegrunnlag og kontraktsvilkår
  • Bistand i forbindelse med kunngjøring av konkurranser
  • Opplæring tilpasset oppdragsgivers behov
  • Fasilitere gjennomføringen av selve anskaffelsesprosessen som kontaktperson og ved å besvare spørsmål til kunngjøring og konkurransegrunnlag
  • Gjennomføring av konkurranse med forhandling/forhandlingsbistand
  • Evaluering av tilbud
  • Vurdering av om tilbud/anbud skal/kan avvises
  • Utarbeidelse av nødvendige tilbakemeldinger til leverandører, herunder tildelingsbrev med begrunnelse og kommunikasjon med tilbydere
  • Behandling av begjæringer om innsyn
  • Utarbeide endelige kontraktsdokumenter og bistå ved kontrahering av valgt leverandør
  • Klagebehandling og tvister (KOFA-klager og ordinær tvistebehandling)
  • Øvrige rettslige prosesser i forbindelse med anskaffelsesprosessen
Kontakt oss