Forbrukertilsynet gjennomførte nylig en større tilsynsaksjon mot tilbydere av privatleasing av bil. Tilsynet konkluderer med at 10 av 13 aktører bryter loven og frykter at forbrukerne ikke får tilstrekkelig prisinformasjon før de inngår leasingavtaler. Tilsynet har tilskrevet aktørene og bedt om at markedsføringen endres.
Antallet inngåtte privatleasingavtaler har de siste årene økt betraktelig og det forventes at dette også i årene fremover vil øke. Leasing til forbrukere er imidlertid i liten grad lovregulert og god grunner taler for at det trengs nytt regelverk på området.
Kravene til markedsføring av privatleasing av bil er basert på avtale inngått mellom Finansieringsselskapenes Forening og Forbrukertilsynet i 2014. Det er en rekke opplysninger som skal gis forbrukerne ved markedsføring av leasing. Dersom deler av prisopplysningene ikke gis sammen med markedsføring kan det foreligge brudd på markedsføringsloven.
I motsetning til kjøp av bil omfattes ikke leasingavtaler av forbrukerkjøpsloven. Det er vilkårene i avtalen som regulerer partenes rettigheter og plikter, og det er viktig å påse at avtalens vilkår ikke er i strid med markedsføringslovens regler om urimelige avtalevilkår.
Advokatfirmaet Nicolaisen har erfaring med utarbeidelse av leasingavtaler og kjenner godt til reglene i markedsføringsloven og hvilke krav som stilles ved markedsføring av privatleasing av bil.
Vi kan også bistå med rådgivning innen overholdelse av forbrukerrettigheter og saker knyttet til markedsføringsloven, slik som vurdering av markedsføringskampanjer og utarbeidelse av forbrukerkontrakter.