Grunnleggende utgangspunkter
I vår advokatvirksomhet møter vi ofte tilbydere som har deltatt i offentlige anbudskonkurranser og som er misfornøyde med konkurranseutfallet. Det kan være at tilbyderen som kontakter oss har blitt avvist, eller det kan være at en annen tilbyder har fått tildelt kontrakten. Utsiktene for selv å ende opp med kontrakten er i slike tilfeller noe begrenset. I praksis må man enten få omgjort avvisningen, eller man må forsøke å få endret utfallet av konkurransen ved at andre tilbydere avvises. Et annet alternativ er å forsøke å få hele konkurransen avlyst slik at man får ny mulighet til å levere tilbud. Dette er ikke en ideell situasjon for noen av de berørte partene.
Vår erfaring er at man har den beste muligheten for å få tildelt kontrakten når man skriver tilbudet. Det er overraskende hvor langt man kan komme med noen få enkle grep allerede mens man skriver tilbudet, og det er langt enklere for oss som advokater å hjelpe klientene våre med utformingen av tilbudet enn det er å endre utfallet av konkurransen etter tildeling. Formålet med denne artikkelen er å hjelpe leverandører med å levere bedre tilbud.
Reglene om offentlige anskaffelser handler på det mest grunnleggende nivået om utvelgelsesprosessen oppdragsgiveren må følge før kontrakt kan tildeles leverandøren. Avhengig av konkurranseform vil alle kvalifiserte tilbydere enten kunne levere tilbud eller forespørsel om å være med i konkurransen. Kontrakten skal deretter tildeles det tilbudet som dokumenterer best oppfyllelse av tildelingskriteriene. Regelverket er bygget slik at oppdragsgiveren har risikoen for uklarheter i konkurransegrunnlaget, mens leverandøren bærer risikoen for uklarheter ved tilbudet.