Arbeidsmiljøloven §15-7 første ledd har følgende ordlyd "Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at dette er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers, eller arbeidstakers forhold". Hvorvidt det foreligger saklig grunn for oppsigelse, må avgjøres på bakgrunn av en konkret helhetsvurdering, hvor vurderingen for oppsigelse vil bero på om de faktiske forhold utgjør større eller mindre mislighold av arbeidsavtalen. Umiddelbart er det viktig å presisere at ikke alle mislighold av arbeidstakers plikter eller arbeidsavtalen, automatisk oppfyller kravet til saklig oppsigelse. Arbeidsgiveren må kunne vise til gode grunner, og terskelen for å gå til oppsigelse er høy.
Oppsigelse er gjerne aktuelt ved gjentatte og/eller langvarige brudd eller en enkelt alvorlig forsømmelse i arbeidsforholdet. Eksempler på typer oppsigelse vil være brudd på arbeidstakers arbeids- eller lojalitetsplikt, langvarig høyt sykefravær, ulegitimert fravær, trakassering mv. Ved en enkeltstående alvorlig hendelse kan også oppsigelse i henhold til arbeidsmiljølovens § 15-14 være aktuelt. En fremstilling av disse reglene faller utenfor artikkelen her, men det kan påpekes at terskelen for oppsigelse er "grovt pliktbrudd" eller "vesentlig mislighold" av arbeidsavtalen.
Rettspraksis viser at domstolene i spørsmål om oppsigelse, i stadig større grad foretar en rimelighetsvurdering eller interesseavveining mellom partenes interesser. Dette gjøres til tross for at saklighetskravet ikke direkte inneholder noe krav om rimelighet, eller tar sikte på en rimelighetsvurdering vedrørende en oppsigelse.
Rettspraksis for oppsigelse er imidlertid så omfattende at dette nå må anses som gjeldende rettstilstand. I denne vurderingen vil det være rom til å vurdere arbeidsgivers medansvar for oppsigelse eller de situasjoner som har oppstått, herunder arbeidsgivers opplæringsmetoder og tilretteleggingsansvar.
Arbeidsmiljølovens §15-7 første ledd om kravet til saklig oppsigelse kan ikke holdes isolert fra de øvrige bestemmelser i loven. Det er ikke et krav om at arbeidstaker har mottatt en eller flere advarsler før arbeidsgiver går til oppsigelse. Dette vil imidlertid være et moment som tillegges vekt ved saklighetsvurderingen. Begrunnelsen er at arbeidstaker skal få anledning til å innrette seg, og endre de forhold som gjør at arbeidsgiver vurderer å gå til oppsigelse.
Ved oppsigelse som skyldes arbeidstakers forhold skal det så langt det er praktisk mulig, avholdes drøftelsesmøte, jf. aml. §15-1. Det skal ikke være kurant for arbeidsgiver å påberope seg praktiske vanskeligheter med tanke på gjennomføringen av et slikt møte, ettersom drøftelsesmøte før oppsigelse er den klare hovedregel. Videre vil det være fordelaktig for arbeidsgiver å gjennomføre slike møter, nettopp fordi det gir de anledning til å foreta de nødvendige vurderinger med tanke på saklighetskravet for oppsigelse.
Unntak fra å avholde slikt møte før oppsigelse kan likevel være aktuelt dersom arbeidstakeren selv ikke ønsker det. For å være gyldig må en oppsigelse følge de øvrige saksbehandlingsregler som følger av aml. Kapittel 15, se særlig §§15-1 og 15-4.
Det er ikke bare tilfeller hvor arbeidstaker har gjort seg skyldig i større eller mindre pliktbrudd at oppsigelse vil være aktuelt. Eksempler på når det kan være aktuelt å gå til oppsigelse på bakgrunn av virksomhetens forhold kan være restrukturering, omstilling, nedbemanning mv. Saklighetskravet ligger som skranke også her.
Bestemmelsen for oppsigelse må forstås slik at virksomheten/arbeidsgiver må kunne sannsynliggjøre et bedriftsøkonomisk behov som forsvarer at en oppsigelse er forsvarlig og fornuftig.FAGOMRÅDER PRIVAT
FAGOMRÅDER PRIVAT
FAGOMRÅDER BEDRIFT
FAGOMRÅDER BEDRIFT