Permitteringsvarsel skal være datert, og inneholde informasjon om tidspunkt for starten av permitteringen, årsaken til permitteringen, permitteringsgraden, permitteringens lengde og antall dager arbeidsgiveren er lovpålagt lønnsplikt.
Hvis lengden på permitteringen er usikker, bør et permitteringsvarsel angi sannsynlig permitterings-periode. I disse tilfellene må spørsmålet om den videre permitteringen drøftes med de tillitsvalgte i bedriften innen én måned.
Hovedavtalen mellom LO og NHO har egne varslings-regler ved følgende tilfeller:
- Force majeure
- Abeidskonflikter (eksempelvis streik og lock-out)
- Ulegitimert fravær
Etter sedvane gjelder Hovedavtalens bestemmelser om frister for varsling ved permittering også for bedrifter som står utenfor tariffområdet. Det kan forekomme andre bestemmelser om særlig varsling i ulike tariffavtaler.
Du kan også lese mer om permittering, varsel og frister i
Hovedavtalen LO NHO og
arbeidsmiljøloven.
Oppsummert må et permitteringsvarsel inneholde disse opplysningene:
- Informasjon om årsak til permitteringen av den ansatte.
- Dato for tidspunkt det er varslet om permitteringen.
- Dato for når permitteringen starter – og sannsynligheten for hvor lenge den vil vare.
- Navnet på den ansatte som permitteres.
- Graden av permittering – helt eller delvis.
- Antall dager med lovpålagt lønnsplikt.
Hvordan avbryte permitteringen
Bedriften kan trekke tilbake et permitteringsvarsel når som helst før permitteringen starter. Permitteringen kan også avbrytes på et hvilket som helst tidspunkt, uavhengig av varigheten som ble oppgitt i varslet. Den som er permittert må da selv melde fra til NAV om at permitteringen er avsluttet.